Blide Folk Ide & Design Studio

4.06.2015

Kjøpsutløsende design, stolthet av byens utvikling og backup på vanntette minnepinner, les mer om bedriften som holder til i Gamlebyen.

Navn/tittel: Trond-Erik Pentz Pedersen, Art Director, partner / Stig Lillehjem, Art Director, daglig leder.

Firma: Blide Folk Ide & Design Studio AS, 2 ansatte.

Etablert: 2007.

Bedriftens hovedoppgaver:

Vår hovedoppgave er å være den kreative håndtverkeren som forsterker kundens visuelle profilering og kommunikasjon. Vi jobber med alle kommunikasjonskanaler og skreddersyr mediamiks etter kundens behov (web, sosiale medier, trykk, radio, film og geriljamarkedsføring).

Blide Folk Ide & Design Studio ønsker å fortsette med å betjene kunder innen alle typer bransjer, og vi skal ta både små og store utfordringer med det samme mål for øyet: å tilby gode kreative løsninger som gjør at kundene oppnår sine mål og tjener på å investeringen det er å ha med seg Blide Folk i utviklingsjobben.

Hva er det beste og det verste med å drive bedrift?

Det beste med å drive en bedrift innen kommunikasjonsfaget er å utfordre kreativiteten, og få holde på med det vi har aller mest lyst til å jobbe med hver eneste dag. Baksiden er at man knytter seg personlig til jobben man leverer, og noen ganger lar jobben gå for tett inn på en i hverdagen, helgene og på ferie :)

Hva opptar dere mest akkurat nå?

Nå jobber vi med Østfold Kollektivtrafikk sin lansering av et nytt busskort for Fredrikstad og Sarpsborg. Her skal vi bl.a. skape en kampanje på sosiale medier som skal få folks øyne opp for hvor billig det faktisk er å bruke buss fremfor bil f.eks til og fra jobb.

Andre kundeprosjekt som er aktive:

  • Bypakke Nedre Glomma / Østfold Fylkeskommune – Magasinutvikling og markedsføring
  • Borregaard – Ny webløsning for deres produkt Vanillin. Diverse markedsmateriell rettet mot Europa, Asia og Australia
  • Fredrikstad Energi – Profil og jobb mot underselskaper i konsernet
  • OKindustri – Profileringsmateriell trykk
  • Statens vegvesen – Forberedelse av ny kampanje vedrørende bomstasjoner i Østfold

Hvilken historie fra bedriften liker du best å fortelle?

Det må bli den gangen vi dro i et kundebesøk til Statens vegvesen i Oslo. Vi ankom stedet i god tid så vi satt oss ned ute for trekke litt frisk luft, og for å prate gjennom tingene vi skulle presentere. Alt var i rute til møtet og skissene lå vel bevart i arbeidsmappen som vi hadde plassert ved siden av oss. Helt til et kraftig vindkast tok tak i mappen, av en merkelig grunn klarte å åpne den og sørget for at alle skissene fløy utover parkeringsplassen. De fleste landet selvfølgelig rett i den største søledammen. Det førte til en rimelig desperat redningsaksjon, der vi heldigvis fikk berget deler av skissene.

«Spesialeffekten» på arkene ble uunngåelig et tema i møtet, men heldigvis så kunden det humoristiske i det hele, og det endte med en felles latterkule innledningsvis. Nå kjører vi alltid backup på vanntette minnepinner!

Hvem i næringslivet synes du gjør et godt stykke arbeid for tiden?

Her kunne man selvsagt trukket frem mange navn på personer og bedrifter som er med på å forsterke byens posisjon på kartet. Som for eksempel laksoppdrett og ølproduksjon på Øra og utviklingen av Værsteområdet som den nye bydelen i Fredrikstad.

Men om vi som jobber med kommunikasjon og design skal velge å skyve frem noen i varmen fra «spotlighten», så ønsker vi å fremheve Jøtul som en av hjørnestensbedriftene i Fredrikstad. Da tenker vi først og fremst på hvordan de takler konkurransen og hvordan de følger utviklingen i samfunnet med tanke på trender og formspråk. De skal ha skryt for å tørre satse på lokale kreative krefter (Eker Design) fremfor å bruke de kjente skylappene det er å se mot Oslo i et hvert designoppdrag som skal løses. At de er opptatte av kombinasjonen brukervennlighet og god design, og at de i år har vunnet Merket for God design (også nominert til Hedersprisen for god design!) varmer selvsagt! Sånt gjør Fredrikstad folk, om de har fått det med seg (dårlig mediadekning), stolte av at de er fra en by i stadig positiv utvikling.

Hva er dere skikkelig gode på?

Skape kreative løsninger og kjøpsutløsende design.

 

 

Share Button

Medlemsprofilen

  • StudioGeist AS StudioGeist AS

    Designbyrået StudioGeist har nettopp ferdigstilt et stort oppdrag for Difi. Med gjeve priser som Red Dot Award, European Design Award, Award for Design Excellence, Eulda (Finest European logo), Gullblyanten og Aftenposten Best prospect i bagasjen er det ikke rart bedrifter fra Oslo ser til Fredrikstad når de skal ha en partner på visuell kommunikasjon. Les mer »

    Share Button

VÅR HVERDAG

Ambisiøst om #arbeidsplassutvikling i #Fredrikstad på årets første møte! Med #Hackstad #Norsksenterforsirkulærøkonomi #nettverkforambisiøsebedrifter #fredrikstadnæringsforening

OSS PÅ FACEBOOK

Meld deg på vårt nyhetsbrev

2018 © Fredrikstad Næringsforening. Nygaardsgata 16 / Postboks 1405 / 1602 Fredrikstad. Tlf: 69 33 00 00. E-post: post@fredrikstad-nf.no. Design: Griff. Web: D-SIGN