Fredrikstadkonferansen 2017: LØNNSOMT!

Print Friendly

Bærekraft = konkurransekraft. Ylva Lindberg fra Sigla forteller mer om dette.

Hva er lønnsomt i 2017? Forretningsmodeller utfordres, ny teknologi introduseres på løpende bånd og vaner må endres – dét gir også nye muligheter.

På Fredrikstadkonferansen 2017 vil foredragsholderne gi råd om lønnsomhet, det skal handle om digitalisering, bærekraft og investeringer. Avkastningen vi alle er ute etter – den må vi gripe.

På programmet:

  • Innledning. Ved styreleder i Fredrikstad Næringsforening Trond Delbekk, adm. dir. i Værste AS
  • Slik skal Fredrikstad vinne næringslivet. Ved ordfører Jon-Ivar Nygård
  • Hva trigger investoren? Ved investor Haakon Sæter

Det mangler ikke på gode idéer, det mangler heller ikke på kapital. Men koblingen mellom disse er ikke alltid åpenbar. Hvordan kan bedrifter bli flinkere til å få med seg investorer på laget for å få videreutviklet og skalert nye produkter / tjenester?

– Det er et åpent univers, alt er interessant, sier investor Haakon Sæter. Men det er noen prinsipper som må følges. Med flere tiår bak seg som investor, gir Sæter et innblikk i hva som betraktes som en lønnsom investering.

  • Har investert i muligheter. Geir Teistung, daglig leder i Andersen & Mørck
    Bedriften med røtter tilbake til 1859 har aldri hatt en nedfelt strategisk plan for bedre lønnsomhet, men gjennom årene har det blitt gjort mange strategiske valg. Valg som har ført til at bedriften både har overlevd og utvidet, mens konkurrenter har forsvunnet. Dét har fått Fredrikstadbedriften til å reflektere over hvilke grep de har tatt underveis som har vært lønnsomme.

– Det at en bedrift ikke har en eksplisitt nedfelt strategi, betyr ikke at bedriften mangler en strategi. Det er ikke sikkert Olav Thon har en skriftlig strategi for alt han driver med, men han har likevel en krystallklar strategi bak virksomheten, uttalte professor Torger Reve til DN i juli i år.
Teistung trekker nettopp frem bedriftens forretningsfilosofi som én av årsakene, i tillegg til alle mulighetene de har investert i underveis, og den ferskeste av dem er en investering sammen med en utenlandsk aktør.

  • Fredrikstad – er vi digitalt modne? Alle bedrifter som deltar på Fredrikstadkonferansen får tilsendt en test i forkant som undersøker hvor digitalt moden bedriften din er. I samarbeid med Digital Norway utfører vi nemlig en digital modenhetsindeks på Fredrikstadbedrifter i forkant av konferansen. Helge Dahl-Jørgensen fra Digital Norway presenterer modenhetsindikatoren som er relevant for alle bransjer, og funnene for Fredrikstad på konferansen.

DIGITALNORWAY – Toppindustrisenteret AS, er et næringslivsdrevet initiativ for å digitalisere norske virksomheter. Initiativet sikter mot å bli en arena som bygger, knytter sammen og sprer digital kompetanse og driver digitaliseringsprosjekter på tvers av selskaper og bransjer over hele landet.

  • Forsvarlig digitalisering – en lønnsom investering. Ved Chris Culina og Stian André Johansen fra BDO
    Digitalisering gir endeløse muligheter, men gjør oss samtidig sårbare for dataangrep. Det finnes en rekke hendelser som viser at manglende IT-sikkerhet kan medføre store konsekvenser. I dette foredraget gis publikum en bredere forståelse av ulike typer trusselaktører og hvordan de rammer, hvilke sårbarheter som utnyttes, og hva man kan og bør gjøre for å beskytte seg og sin virksomhet.

Chris Culina og Stian André Johansen jobber i BDOs teknisk-operative IT-sikkerhetsenhet BDO CERT (Computer Emergency Response Team), og har tidligere erfaring med håndtering og analyse av digital spionasje fra etterretnings- og sikkerhetstjenestene. BDO CERT inngår i Nasjonal sikkerhetsmyndighets kvalitetsordning for hendelseshåndtering.

  • Automatisering, en nødvendighet. Ved Hans Petter Olsen, nordisk produksjonsdirektør i Jackon
    Jackon jobber kontinuerlig med optimaliseringsprosesser, herunder er automatisering sterkt nedfelt i bedriftens strategi. Olsen forteller ut fra Jackons perspektiv hvilke forutsetninger som må være tilstede for å lykkes i automatiseringsprosesser.

Jackon er en meget solid familieeid Fredrikstadbedrift som omsatte Mrd 2,4 i 2016 og som har vokst kontinuerlig med mer enn 10% pr år siden 1990. Virksomheten har produksjon i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland og Belgia som leverer produkter til mareder hele Europa.

  • Bærekraft = konkurransekraft. Ved Ylva Lindberg, grunnlegger og partner i SIGLA.
    Ansvarlighet og lønnsomhet har blitt to sider av samme sak. Et næringsliv som bidrar til å løse bærekraftsutfordringer, gjør det også bra på bunnlinjen. Lindberg forteller hvordan.

Ylva Lindberg er utdannet ved Oxford og har 20 års erfaring fra næringslivet. Hun er senior associate ved University of Cambridge Institute for Sustainability Leadership, medlem av bedriftsforsamlingen i Norsk Hydro, styremedlem i CentraGruppen mm.

  • Er det lønnsomt å være grønn? Ved Marius Holm, daglig leder for Zero
    Holm tar oss med til de store globale endringene innen områder som energi, transport og industri. Det som en gang var lønnsomt, er ikke lønnsomt i dag.

– Vi kan politikk bedre enn næringslivet, og vi kan teknologi og marked bedre enn politikere og forvaltning, hevder miljøstiftelsen Zero. Zero har inntatt ekspertrollen ved å sette seg raskt inn i nye løsninger, tilegne seg kunnskap og vise frem ny teknologi. Hør hvordan norske bedrifter kan bli med på å skape et moderne nullutslippssamfunn.

  • Lønnsom forretningsmodell anno 2017. Ved Terese Troy Prebensen, adm. dir. MARKED i Fredrikstad Energi
    Produkter og tjenester tilpasset det grønne skiftet må komme med lønnsomhet for å få konsernledelse, styrer og investorer med på å ta risikoen Men hvordan skal man bygge forretningsmodeller og selskapsstrukturer som virker når raske tilpasninger kreves? Hvordan skal de store aktørene konkurrere – eller samarbeide – med små, lettbente aktører som ikke har tunge, gamle kjernesystemer eller trenger en egen «digitaliseringsstrategi,» men som har big data, machine learning, artificial intelligence og bærekraft som sitt bedrifts-dna?

Fredrikstad Energi Marked har de siste årene vært igjennom en eventyrlig utvikling med produkter og tjenester knyttet til det grønne skiftet. Selskapet har på kort tid nær tredoblet antall ansatte og leverte i 2016 all time high på bunnlinjen. De har vunnet blant annet «Årets lokale klimatiltak» på Zerokonferansen og nå sist «Enovas Innovasjonspris» i januar 2017.
Terese Troy Prebensen kom til Fredrikstad Energi for tre år siden for å lede forretningsutviklingen i konsernet, før hun halvannet år senere tok over som administrerende for konsernets strømselskaper. Hun ble i 2016 kåret til et av Norges fremste ledertalenter av e24.


På Fredrikstadkonferansen møtes næringsliv, sentrale politikere og byråkrater. Konferansen er årets viktigste møteplass hvor alle treffes uavhengig av bransje, og har blitt arrangert årlig siden år 2000.

Meld deg på, i fjor ble konferansen fulltegnet, så det kan lønne seg å være tidlige ute med påmelding.

Praktisk
Lunsj midtveis i programmet og tapas ved konferansens slutt er også inkludert i prisen.
Registrering fra 08.30-09.00, konferansestart kl. 09.00.

Velkommen!



onsdag 8. november
Tid: 08:30 - 16:00

Pris: 2 200,- + mva for medlemmer av Fredrikstad Næringsforening og 2 800,- + mva for ikke-medlemmer. Avmelding etter 1.11. medfører fakturering av deltakeravgift.
Arrangør: Fredrikstad Næringsforening

Sted: Litteraturhuset Fredrikstad, Storgaten 11, Fredrikstad

Sted: Litteraturhuset, Storgaten 11, Fredrikstad


Påmelding

Påmeldingsfrist: Onsdag 1. nov


Alle arrangementene

Medlemsprofilen

  • Danske Bank Danske Bank

    Bankene er i høyeste grad omfattet av digitaliseringen. Forretningsmodeller og måten vi bruker tjenester på utfordres – og midt oppe i dette kan Danske Bank i Fredrikstad skilte med størst vekst 7 år på rad blant avdelingskontorene i Norge. Les mer »

    Share Button

VÅR HVERDAG

9 bord a 5-7 ressurspersoner gir innspill til hvilke behov som bør dekkes i fremtidens læringsbygg i Østfold. Ca. 1,3 milliarder skal brukes på ny St. Olav i Sarpsborg og Fredrik II i ...

OSS PÅ FACEBOOK

Meld deg på vårt nyhetsbrev

2017 © Fredrikstad Næringsforening. Nygaardsgata 16 / Postboks 1405 / 1602 Fredrikstad. Tlf: 69 33 00 00. E-post: post@fredrikstad-nf.no. Design: Griff. Web: D-SIGN