Fornyelser i Fredrikstad sentrum

9.12.2015
Slik kan den ene enden av Nygaardsplassen bli. Illustrasjon fra AMB arkitekter / Wessmann.

Slik kan den ene enden av Nygaardsplassen bli. Illustrasjon fra AMB arkitekter / Wessmann.

I 2013 begynte Sander Grundvig å kjøpe bygårder i Fredrikstad med mål om å utvikle sentrumskjernen til noe mer attraktivt og urbant. Dét initiativet har foreløpig gitt oss Kaffebrenneriet, Habitat, Cosimo Italienske Delikatesser, Coffee & Chow, Chocoloco, St.Raw Sushi, Chow Burgers, og i 2016; Hennes & Mauritz, Weekday og Monki. Mer skal være på gang.

– Varig økt attraktivitet og liv i sentrum krever at mye fornyes samtidig i løpet av få år. Det holder ikke at Kaffebrenneriet kom, selv om det var en fin start, sier Grundvig.

Han mener det også er plass til flere lokale butikk- og bevertningskonsepter, så lenge de er gjennomtenkte og holder høy kvalitet.
– Lokale konsepter styrker identiteten til sentrum, men det forutsetter at de kvalitetsmessig matcher de mer kjente konseptene. Vi har vært med på å starte mange publikumsrettede konsepter i lokaler vi eier. Da har vår deltakelse vært tuftet nesten kun på tiltro til gründernes ferdigheter, teft og gjennomføringsevne. Slike gründere har sjelden særlig oppstartskapital, så den finansielle risikoen har i disse satsingene i stor grad ligget på oss, forteller Grundvig.

Har du et konsept for Fredrikstad sentrum?

Har du en gjennomtenkt forretningsidé/plan for et konsept som kan ta plass i Fredrikstad sentrums lokaler, gater eller plasser? Midlertidige konsepter for en testperiode (såkalt «pop-up») eller langsiktige satsinger? Ta kontakt med Fredrikstad Næringsforening ved sentrumsleder Stine Ferguson, så skal vi formidle det videre til gårdeierne, send e-post til sf@fredrikstad-nf.no eller skriv en kommentar på sentrums Facebookside

 

Share Button

Medlemsprofilen

  • StudioGeist AS StudioGeist AS

    Designbyrået StudioGeist har nettopp ferdigstilt et stort oppdrag for Difi. Med gjeve priser som Red Dot Award, European Design Award, Award for Design Excellence, Eulda (Finest European logo), Gullblyanten og Aftenposten Best prospect i bagasjen er det ikke rart bedrifter fra Oslo ser til Fredrikstad når de skal ha en partner på visuell kommunikasjon. Les mer »

    Share Button

VÅR HVERDAG

Ambisiøst om #arbeidsplassutvikling i #Fredrikstad på årets første møte! Med #Hackstad #Norsksenterforsirkulærøkonomi #nettverkforambisiøsebedrifter #fredrikstadnæringsforening

OSS PÅ FACEBOOK

Meld deg på vårt nyhetsbrev

2018 © Fredrikstad Næringsforening. Nygaardsgata 16 / Postboks 1405 / 1602 Fredrikstad. Tlf: 69 33 00 00. E-post: post@fredrikstad-nf.no. Design: Griff. Web: D-SIGN