Fornyelser i Fredrikstad sentrum

Slik kan den ene enden av Nygaardsplassen bli. Illustrasjon fra AMB arkitekter / Wessmann.

Fornyelser i Fredrikstad sentrum

I 2013 begynte Sander Grundvig å kjøpe bygårder i Fredrikstad med mål om å utvikle sentrumskjernen til noe mer attraktivt og urbant. Dét initiativet har foreløpig gitt oss Kaffebrenneriet, Habitat, Cosimo Italienske Delikatesser, Coffee & Chow, Chocoloco, St.Raw Sushi, Chow Burgers, og i 2016; Hennes & Mauritz, Weekday og Monki. Mer skal være på gang.

– Varig økt attraktivitet og liv i sentrum krever at mye fornyes samtidig i løpet av få år. Det holder ikke at Kaffebrenneriet kom, selv om det var en fin start, sier Grundvig.

Han mener det også er plass til flere lokale butikk- og bevertningskonsepter, så lenge de er gjennomtenkte og holder høy kvalitet.
– Lokale konsepter styrker identiteten til sentrum, men det forutsetter at de kvalitetsmessig matcher de mer kjente konseptene. Vi har vært med på å starte mange publikumsrettede konsepter i lokaler vi eier. Da har vår deltakelse vært tuftet nesten kun på tiltro til gründernes ferdigheter, teft og gjennomføringsevne. Slike gründere har sjelden særlig oppstartskapital, så den finansielle risikoen har i disse satsingene i stor grad ligget på oss, forteller Grundvig.

Har du et konsept for Fredrikstad sentrum?

Har du en gjennomtenkt forretningsidé/plan for et konsept som kan ta plass i Fredrikstad sentrums lokaler, gater eller plasser? Midlertidige konsepter for en testperiode (såkalt «pop-up») eller langsiktige satsinger? Ta kontakt med Fredrikstad Næringsforening ved sentrumsleder Stine Ferguson, så skal vi formidle det videre til gårdeierne, send e-post til sf@fredrikstad-nf.no eller skriv en kommentar på sentrums Facebookside

 

Lukk