Orkla Foods Norge AS, avd. Stabburet Fredrikstad

Eirin Skovly er fabrikksjef på Stabburet i Fredrikstad.

Orkla Foods Norge AS, avd. Stabburet Fredrikstad

Bedriften hadde salgsrekord i 2014 på et produkt de lanserte i 1949! Gjetter du hvilket?

Navn/tittel: Eirin Skovly, fabrikksjef.

Firma: Orkla Foods Norge AS, avd. Stabburet Fredrikstad, 200 ansatte.

Etablert: Stabburet ble etablert første gang i 1936, mens dagens fabrikk er fra 1966.

Bedriftens hovedoppgaver:

Produksjon av bearbeidede kjøttprodukter, bl.a. Stabburet leverpostei, pølser, hamburgere og pizzakjøtt. Ca. 150 ulike varianter. I tillegg distribuerer vi 225 ulike varianter av handelsvarer, hvor den mest kjente er Stabbur-Makrell.

Hva er det beste og det verste med å drive bedrift?

Det beste er den store variasjonen i jobben, alle menneskene man kommer i kontakt med og stoltheten over at vi produserer merkevarer som så og si alle har et nært forhold til. Det verste er at man aldri føler at man har nok tid. Det er vanskelig å prioritere mellom alt man vil være involvert i.

Hva opptar dere mest akkurat nå?

Vi har nettopp fått godkjent en investering på 130 millioner, så dette er naturlig nok vårt største fokus nå. Det er mye som skal planlegges, og mange beslutninger som skal tas, og det gjelder å velge riktige løsninger for fremtiden. Heldigvis har vi mange dyktige medarbeidere med høy kunnskap og lang erfaring, i tillegg til en egen teknisk utviklingsavdeling, så dette blir godt ivaretatt.

Hvilken historie fra bedriften liker du best å fortelle?

Det er mange historier fra Gunnar Nilsen sin tid. Han var den fødte gründer, og så muligheter der ingen andre gjorde det. Blant annet startet han opp egen hermetikkproduksjon i kjelleren hos sin mor og far allerede i en alder av 10 år. I 1958 startet han en fleskefabrikk som skulle være så effektiv at «grisen puttes inn i den ene enden av fabrikken, og kommer ut som kjøttkaker i den andre». Han var ikke fornøyd med kvaliteten på grisene han kjøpte, så han startet opp eget grisehus. Huset var stappfullt av parfymerte griser som lyttet til Hawaii-musikk. Parfymen var for at purkene og grisunger fra ulike kull skulle lukte likt, for da ble ingen bitt i hjel, og musikken var for å få roligere griser, og dermed bedre kjøtt. De slaktet rundt 3 000 gris årlig, men Gunnar Nilsen nektet å betale avgift, fordi loven sa at det var fritak for gris «til eget bruk». Det var få industrisaker det ble skrevet mer om i Norge enn denne grisehus-saken, men det synes han var helt greit, for det var jo billig reklame. Han ble ikke populær blant bøndene.

Hvem i næringslivet synes du gjør et godt stykke arbeid for tiden?

Jeg har sansen for de som tør å tenke utradisjonelt, er kreative, og har tro nok på seg selv til å satse videre, selv i motgang. Jeg tror at Bård Eker er en slik person. Han ansetter stort sett lokale folk, og satser alt på det han brenner for: Fart, spenning og design.

Hva er dere skikkelig gode på?

Vi har de beste produktene, rett og slett! Som «bevis» på dette, hadde vi salgsrekord på hermetisk leverpostei i 2014, enda produktet ble lansert i 1949. Det er ikke mange produkter som kan skilte med like lang levetid, og fortsatt ha en salgsøkning. I tillegg har vi fantastiske pølser og hamburgere, for ikke å snakke om panini m/ chorizo. Blant pølsene, er min favoritt «ostepølse m/ chili». Vi bruker ekte Jarlsberg-ost, og brenner flis i eget røkeri, noe som gir en fantastisk god smak!

Mer om Orkla

 

Flere medlemsprofiler

Lukk