Frontkom

6.03.2017
Geir Gulland leder Frontkom.

Geir Gulland leder Frontkom.

Frontkom leverte til Norges største mediehus på rekortid! Kompetanseområdet deres er web, apper, markedsføring, digitalisert kommunikasjon, teknologi, innovasjon… De har bidratt til å gjøre Aller Media, Computerworld og Minerva mer konkurransedyktige, og ønsker gjerne lokale kunder, men først må de bemanne opp!

Navn/tittel: Geir Gulland, CEO.

Firma: Frontkom, 18 ansatte. 11 i Fredrikstad/Oslo og 7 utviklere i Portugal.

Etablert: 2000.

Bedriftens hovedoppgaver:

Vi hjelper bedrifter og organisasjoner med å digitalisere kommunikasjon, markedsføring og salgsarbeid med målrettede løsninger. Målet er at kundene våre skal utforme langsiktige kundeforhold gjennom forretningsmodeller – med kundens behov som høyeste prioritet.

Frontkom har et spesialistmiljø innen teknologiutvikling for web og apper. I tillegg til å utvikle produkter for kunder, investerer vi i innovasjon og teknologi som flere får nytte og glede av. Vi har utviklet løsninger for nettaviser og mobile betalinger som gjør små og mellomstore mediebedrifter mer konkurransedyktige.

Vi bruker datadreven og analytisk innsikt til å utforme optimale kundereiser og spisser kundeopplevelsen med integrert kommunikasjon, basert på bruksmønster, på tvers av kanaler.

Hva er det beste og det verste med å drive bedrift?

Det beste er å komme på kontoret, dag etter dag, til en gjeng motiverte og glade mennesker som digger det de jobber med! Takket være dyktige medarbeidere leverer vi gode produkter og tjenester til fornøyde kunder.

Det verste? – Kan ikke komme på noe.

Hva opptar dere mest akkurat nå?

Tradisjonelt har markedsavdelinger i bedrifter vært våre oppdragsgivere, sammen med kunder hvor vi har utviklet rene ehandelsløsninger eller nettaviser for. En langt større del av relasjonsbyggingen og kjøpsprosessen hos sluttkundene foregår nå digitalt. Det betyr ikke at personlig kontakt ikke er viktig – men det stiller andre krav til salgsprosessene enn tidligere. Vi hjelper til med å rive ned tradisjonelle siloer i organisasjonene slik at de kan tilpasse seg nye behov hos kundene.

For et års tid siden begynte vi å jobbe med Hubspot, et salgs- og markedsføringsverktøy som ikke bare er rått på Inbound marketing, men som resonnerer godt med vår filosofi om at digitalisering ikke bare er webutvikling og digital annonsering. Det er en komplett prosess der forretningsmodellen er bygget rundt strategiske og operasjonelle valg som gjennom teknologi og kommunikasjon knytter salg og markedsføring sammen i alle møtepunkter med kunden.

Fra å jobbe med nettsider som et separat prosjekt – er det nå viktig å se helhetlig på alle kontaktpunkter med kundene. Gode brukeropplevelser og relevant kommunikasjon gjennom hele kundereisen er en betydelig konkurransefaktor for bedrifter i alle bransjer.

Hvilken historie fra bedriften liker du best å fortelle?

Her må vi skryte litt. For en tid tilbake ble vi utfordret av Norges største mediehus til å lage en ganske omfattende applikasjon på veldig kort tid. Langt kortere tid enn deres interne ressurser eller andre kunne klare. Med smidige prosesser, open source teknologi og en kjempeinnsats fra medarbeiderne klarte vi å levere på rekordtid og kunden vår hadde tjent inn investeringen i løpet av få måneder. Time to market er viktig i mediebransjen når gode forretningsmodeller skal lanseres.

Ellers forsøker vi å innføre begrepene “Hællæ”, “Prekæs” og “Ille bra” hos kundene våre.

Hvem i næringslivet synes du gjør et godt stykke arbeid for tiden?

Vi har ikke så mange kunder i Fredrikstadområdet per i dag, og sitter ikke med den største oversikten over det som skjer lokalt. Dette håper vi å kunne endre på fremover. Vi ønsker å bidra med kompetansebygging og utvikling av arbeidsplasser i regionen vår, og ser at det gjøres veldig mye bra på mange områder.

For en som tidligere har vært i plastbransjen, ble jeg imponert av utviklingen hos OM BE Plast etter å ha hørt et foredrag i regi av næringsforeningen. De byr på spennende innovasjon som viser at det nytter for små bedrifter som tilpasser seg. Det ville også vært en spennende bedrift for oss å jobbe med for å øke salg nasjonalt og internasjonalt.

Hva er dere skikkelig gode på?

Frontkom jobber i skjæringspunktet mellom kommunikasjon, strategi og teknologi. Det er en viktig fordel og et godt grunnlag for å gjøre en god jobb.

Vi er gode på å ha fokus på riktige målsetninger. Dette får vi gjennom god dialog med kunden og bred felles innsikt. Vår jobb er å utfordre kunden – det er ikke nødvendigvis det kundene kommer til oss for som ender opp med å være leveransen. Stort sett blir det noe enda bedre. På kundelisten vår kan vi referere til blant annet Aller Media, Computerworld, Dagbladet, DIPS, Unicef og Minerva.

Større mengde oppdrag gjør at vi nå er i vekst og trenger flere flinke folk for å opprettholde de gode leveransene til kundene våre. Vi er på jakt etter dyktige digitale hoder som utviklere, UX designere, prosjektledere og digitale rådgivere. Les mer om våre stillingsannonser her

Gjengen i Frontkom.

Gjengen i Frontkom.

Medlemsprofilen

  • Østfoldhallene Østfoldhallene

    Østfoldhallene forbereder seg på ny konkurransesituasjon og nye aktører, men én butikk reiser folk langveis fra for å besøke på Østfoldhallen.
    Les mer »

OSS PÅ FACEBOOK

2018 © Fredrikstad Næringsforening. Nygaardsgata 16 / Postboks 1405 / 1602 Fredrikstad. Tlf: 69 33 00 00. E-post: post@fredrikstad-nf.no. Design: Griff. Web: D-SIGN