Nipas AS

25.09.2020
For daglig leder Tony Øvrevik er det en viktig motivasjon å glede flest mulig mennesker.

For daglig leder Tony Øvrevik er det en viktig motivasjon å glede flest mulig mennesker.

Tony Øvrevik og Nipas-teamet gir bort en arbeidsdag! Les mer om dette, og bedriften som er midt oppe i konsolidering, re-branding og videre vekst.

Navn/tittel: Tony Øvrevik, daglig leder

Firmanavn + antall ansatte:
Nipas AS, 40 ansatte

Etablert: 1994

Bedriftens hovedoppgaver:
Vi har hovedkontoret på Årum og er en stolt Østfoldbedrift som også har ekspandert med et regionskontor i Oslo. Men vi er, og skal forbli, en Østfoldbedrift. Vi utvikler boligprosjekter og utfører totalentrepriser innen alt fra private boliger, næringsbygg og offentlige bygg (skoler, barnehager, omsorgssentre etc.) til industribygg.

Hva er det beste og det verste med å drive bedrift?
Uansett hvordan du vrir og vender på det; bedrifter og forretningssituasjonen er og blir mennesker, og møter mellom mennesker. Kollegaer, kunder, leverandører, sponsorobjekter, kandidater, sluttbrukere, eiere, konkurrenter, investorer, rådgivere, verneombud, kontrollører osv. Det at en daglig kan jobbe for å finne nøkkelen til å glede flest mulig av disse, helst uten å skuffe andre, er det beste med å drive bedrift – de gangene man føler at man lykkes med det, vel og merke. I vår bransje har vi uendelig mange muligheter til å glede noen. Den skrekkblandede fryden hos boligkjøperen som kanskje gjør sitt livs investering, kollegaen på anlegget som har gleden av å se noe fysisk blir til, lærlingen som til slutt får sitt etterlengtede fagbrev og funksjonæren som når en annen karrieremessig milepæl, leverandøren som leverer et godt og gjennomarbeidet tilbud – og vinner, jobbsøkerkandidaten som har ventet nervøst på svar – og får jobben, kan være gode eksempler. Det kontinuerlig å jobbe med å ha det riktige teamet, bygge en god bedriftskultur og jobbe sammen for å nå felles mål – det er ikke mye annet som er mer motiverende enn nettopp det.

Det verste med å drive bedrift vil jeg si er når man møter vanskelige tider og ser hvordan det kan påvirke hverdagen til folkene man har ansvar for. Derfor er det utrolig viktig, særlig i gode tider, stadig å utvikle virksomheten for å kunne møte fremtidige utfordringer best mulig forberedt.

Hva opptar dere mest akkurat nå?
Siden nye eiere overtok, og vi la om til drift som ren entreprenør, dvs. uten egenregiprosjekter, har fokuset vært på salg. Vi har vært heldige med salget, og budsjettet for 2021 er allerede inne. Så nå er vi mest opptatt av å opprettholde trykket på konsolideringen, re-branding og tilrettelegging for videre vekst. Dette inkluderer grundig onboarding av alle nyansatte som er på vei inn i selskapet. I et krevende arbeidsmarked har vi lyktes med å tiltrekke oss meget godt kvalifiserte kvinner og menn, i hele spekteret fra fagarbeider til prosjektleder. Disse ressursene vil sammen med resten av våre flinke folk være helt avgjørende for at vi skal kunne nå vår langsiktige målsetning – MNOK 500 i 2024.

OG ikke minst, er vi opptatt av å få en god start på samfunnsbidragsprosjektet vårt, Nipas-dagen. Denne dagen vil alle våre 40 ansatte fysisk bidra med å realisere vinnerprosjektet, blandt alle de nominerte oppdragene som kommer inn fra idelle organisasjoner, foreninger og andre helt eller delvis idéelle samfunnsaktører.

Nipas-teamet kan sette opp ditt bygg kostnadsfritt i løpet av en arbeidsdag – les mer og søk

Hvilken historie fra bedriften liker du best å fortelle? 
En historie som jeg liker å fortelle om, fordi den sier mye om holdningen til våre folk, er den om Tor. Tor er 67 år, og har mer trøkk og energi enn en gjennomsnittlig 25-åring. Han er også vår mest erfarne og beste anleggsleder. Her i våres kom han og sa at han ville hjelpe til så vi lyktes med vår nye driftsmodell, i en tid der gode anleggsledere er svært vanskelig å rekruttere. Så han tilbød seg like godt å stå til han runder 70….en veldig fin gest og slike gester er en gavepakke i perspektiv av motivasjon og bedriftskulturbygging. Og det eneste han lurte på, var om vi da kunne tilrettelegge for at han fikk fire sammenhengende ferieuker. Du kan jo gjette hva vi svarte på det spørsmålet….
Forøvrig har jeg døpt om anlegget han leder til «Camp Wilhelmsen», for der er det ingen som har sjans til å gå opp i vekt, for å si det sånn…og det er «ordning o reda» på alt. Men viktigst av alt – gutta på anlegget smiler!

En annen god historie som har sitt utgangspunkt i at vi jobbet med salgspresentasjonene våre og da gikk gjennom CV-ene til nøkkelpersoner. Det ble fort klart at Ørnulf, vår mest erfarne ingeniør, med bransjeerfaring helt fra 1981, har vært med å bygge alle mulige slags konstruksjoner bl.a, kaianlegg, boligblokker, kjøpesentra, skoler, produksjonsanlegg – ja, til og med flyplass har han vært med å bygge….og i forbindelse med en middag i konferansehotellet på Fredriksten festning liret han plutselig av seg «fader folkens, jeg har jaggu vært prosjektleder på dette konferansesenteret også jeg gitt – det hadde jeg helt glemt». Så da var det bare å oppdatere salgspresentasjonen med «Konferansesenter».
Vi har utrolig mye god kompetanse i Nipas og det er jeg veldig stolt over.

Hvem i næringslivet synes du gjør et godt stykke arbeid for tiden?
I lokalt næringsliv synes jeg det er veldig spennende med det som skjer hos Denofa. Innovativ bruk av kjernekompetansen for å nå nye og større markeder er kjempespennende. Det er ofte gode muligheter «utenfor boksen».
Samtidig kan jeg ikke la være å nevne teknologiselskapet Sleipner som, slik jeg oppfatter det, lokalt er svært underkommunisert ifht ekspertise og markedsmessig nedslagsfelt.

Hva er dere skikkelig gode på?
Vi forsøker å bygge et rennomé rundt det å være forutsigbare. Dvs gode på å kalkulere, forhåndsavklare usikkerheter, planlegge og simulere de jobbene vi byr på, slik at verken vi eller byggherre skal få noen ubehagelige overraskelser underveis i selve byggeprosessen. Så langt synes jeg vi har vært gode på det.

Les mer om Nipas AS

Medlemsprofilen

  • Nipas AS Nipas AS

    Tony Øvrevik og Nipas-teamet gir bort en arbeidsdag! Les mer om dette, og bedriften som er midt oppe i konsolidering, re-branding og videre vekst.

    Les mer »

OSS PÅ FACEBOOK

Meld deg på vårt nyhetsbrev
* = obligatorisk felt
2020 © Fredrikstad Næringsforening. Nygaardsgata 16 / Postboks 1405 / 1602 Fredrikstad. Tlf: 69 33 00 00. E-post: post@fredrikstad-nf.no. Design: Griff. Web: Egeland Design