Fredrikstadkonferansen 2015
Vi skal utvikle arbeidsplasser gjennom markedsføring av kompetanse og vekst i bedriftene. Kompetanse, ledelse og nettverk gir etablerte bedrifter potensiale for vekst. Men man må også tørre å satse.
Fredrikstad, med Gamlebyen, skjærgården, bryggepromenaden, revyer og trivelige innbyggere som kjente tegn, er også en kommune med mange kompetente bedrifter – men hvor mye har vi vist fram av kompetansen som bor i byen? It´s showtime for næringslivet!
På scenen står:
Del 1 – Fredrikstad som næringsdestinasjon
- Hvordan oppfatter vi Fredrikstad som næringsdestinasjon? Spørreundersøkelse ved kommunikasjonsrådgiver Nils M. Apeland
- Hva skaper attraktive Fredrikstad? Lars Ueland Kobro, forsker på attraktivitet i skandinaviske lokalsamfunn
Et spørsmål om mange kokker, gode kokker, eller riktige ingredienser? Lars Ueland Kobro vil gi oss en oppskrift på attraktivitet. - Prosjektet – ett tiltak for å utvikle næringsdestinasjon Fredrikstad. Trond Delbekk (styreleder i Fredrikstad Næringsforening, adm. dir. i Værste), ordfører Jon-Ivar Nygård og Hege Bongard (Fredrikstad Næringsforening)
Bevissthet om Fredrikstad som et samfunn med arbeidsevne og kompetanse behøves. Et prosjekt er i gang, det handler om mobilisering, samling og markedsføring.
Del 2 – Lederrollen som grunnlag for vekst
- Best på ledelse – best på relasjoner – best resultat. Hanne Kristin Rohde, tidligere toppleder i Oslo politi
For at bedriften skal bli 10 prosent bedre, må lederen bli ti prosent bedre. Ledelse er ingen forfremmelse, men et valg, og et livslangt selvutviklingsprosjekt. Lederen må ha både evne og vilje til å utvikle SEG. Relasjonskvaliteten mellom leder og medarbeider er nøkkelen til den beste resultatoppnåelsen, viser forskning. Rohde forteller hvordan du når bedriftens mål gjennom relasjonsorientert og erfaringsbasert lederskap. - Er Fredrikstad i takt med omverdenen? Bente Sollid Storehaug, adm. dir i ESV Digital, Nordic
Det er et taktskifte i alle bransjer, du er nødt til å posisjonere bedriften for å være en aktør om 3-5 år. Nye (respektløse) aktører kommer, de fjerner ineffektivitet, mens åpenhet og delingsøkonomi står sterkt. Forstå tiden vi lever i, og utnytt mulighetene til å skape næringsvirksomhet. Mindsettet og kompetansen avgjør i hvilken grad du kommer til å lykkes. Hør mer om dette av Bente Sollid Storehaug, adm. dir i ESV Digital, Nordic, seriegründer med styreverv i Europris, Eika-Gruppen m.fl., og medlem av regjeringens næringsråd.
Del 3 – Arbeidsplassvekst gjennom strategisk utvikling
- Med sterke tradisjoner og millioner i vekst. Jan Christian Vestre, CEO Vestre AS
Jan Christian Vestre ble av VG kåret til et av landets 20 største unge talenter, under overskriften «våre neste statsråder». Men i en alder av 25 år hoppet han av politikken for å overta familiebedriften da faren brått døde. En nødvendig modernisering av virksomheten har ført til 35-40 % vekst.
– Vi kan aldri, og skal aldri, konkurrere på pris. Men det er minst fire andre konkurranser vi kan vinne: kvalitet, innovasjon, design og miljø, sa han i et intervju med DN. Hør mer fra adm. dir. hos møbelprodusenten som i snart 70 år har vært med på å skape sosiale møteplasser for millioner av mennesker. - Slik vokser vi. Morten Marius Mulvad Moe Apenes, partner og kreativ leder i Netron
Morten Marius har jobbet med digitalmarkedsføring i en årrekke for flere store nasjonale merkevarer og er en av gründerne bak digitalbyrået Netron AS og Ad-Tech selskapet Tactic real-time Marketing AS.
Tactic har pitchet for de store investorene i New York, Netron omtales i den nasjonale pressen for sine egenutviklede produkter og nasjonale kunder. Siste tilvekst er Tactics nyåpnede Stockholmskontor.
Hør hvordan de bygger bedrifter og bedriftskultur. 82 % av bedriftene i Fredrikstad har 4 ansatte eller færre, «Netron-selskapene» har 22 i egne hus, i tillegg til mange nære samarbeidspartnere både nasjonalt og internasjonalt. - FREDRIKSTAD. GRÜNDER. Jørn Eriksen, tidligere projectiondesign, nå gründer
Jørn Eriksen er en av gründerne bak suksessbedriften projectiondesign. Han tør å satse, og har ikke mindre enn fire nye oppstarter på gang, hvor to av de lanseres på Fredrikstadkonferansen! Hva må til for å lykkes med å etablere virksomhet i Fredrikstad? Bli med på gründerens vekstreise.
Lunsj midtveis i programmet og tapas ved konferansens slutt er også inkludert. Registrering fra 08.30-09.00, konferansestart kl. 09.00.
Fredrikstadkonferansen er en viktig arena der bedriftsledere møter sentrale politikere og byråkrater. Konferansen har blitt arrangert årlig siden år 2000.
Velkommen!
Dato/tid
04. november, 2015
Kl: 8.30 - 16.00
Pris: 2 200,- for medlemmer av Fredrikstad Næringsforening og 2 800,- for ikke-medlemmer. Avmelding etter 29.10 medfører fakturering av deltakeravgift.
Sted: Litteraturhuset Fredrikstad, Storgaten 11, Fredrikstad
Arrangør: Fredrikstad Næringsforening.
Påmelding
Bestillinger er stengt for dette arrangementet.