Merkevareskolen 2017 – et verktøy for vekst!

Merkevareskolen 2017 – et verktøy for vekst!

Sterke merkevarer bidrar til økt lønnsomhet, mer fornøyde kunder og er en døråpner for attraktive vekststrategier.

  1. Har din bedrift drømmeposisjonen, blir dere alltid foretrukket som leverandør eller utviklingspartner?
  2. Har din bedrift en (oppdatert) merkevarestrategi?
  3. Bruker din bedrift data om markedet aktivt til å posisjonere seg riktig?

Investér i deltakelse på Merkevareskolen, og bygg opp intern kompetanse samtidig som bedriften sitter igjen med et verktøy:

Gjennom året på Merkevareskolen vil deltakerne utforme en merkevarestrategi for bedriften, og denne blir revidert av noen av landets mest kompetente fagpersoner innenfor merkevarebygging!

Professor Lars Erling Olsen og merkevarerådgiver Robert Sjøborg vil lede store som små bedrifter gjennom 6 samlinger i 2017 med følgende tema:

3. + 4. april: Merkevarer og strategisk posisjonering

  • Hva er merkevarer?
  • Grunnleggende begreper: kjennskap, kunnskap, preferanse
  • Merkeverdikjeden som oversiktsverktøy
  • Merkevarestrategi
  • Strategisk posisjonering
  • Kognitiv kategorisering
  • Likhets- og differensieringspunkter
  • Verktøy i posisjonering
  • Merkevareplattform som verktøy

På denne første delen starter deltakerne å jobbe med å bygge opp eller revidere merkevarestrategien i egen virksomhet. Dette er et prosjekt som strekker seg gjennom hele kurset og hvor deltakerne får veiledning underveis.

8. + 9. mai: Innsikt som grunnlag for merkevarebygging

  • Hvordan skaffe data om markedet?
  • Hva slags data til hvilket bruk?
  • Fra innsikt til beslutning
  • Hva er markedsstrategi og hva er merkestrategi?
  • Business-to-business merkevarebygging
  • Fra merkevarebygging til salg
  • Merkesamarbeid
  • Digital merkevarebygging og samarbeid med «influencers»

18. + 19. september: Merkedrevet innovasjon og PR

  • Fra merkestrategi til PR-plan
  • Hvordan få media som medspiller?
  • Hvordan velge optimal mediemiks?
  • Vekst og innovasjonsstrategi – taktisk og strategisk innovasjon
  • Ulike former for vekst
  • Bedrift, kategori, forbrukere og merke som kilde til innovasjon
  • Mulighetskart
  • «Vekstrosen»

Dyktige og erfarne faglig ansvarlige

Lars Erling Olsen er professor ved Høyskolen i Kristiania og professor II ved Norges Handelshøyskole. Han er en av Norges ledende eksperter på merkevareledelse, markedskommunikasjon og forbrukeratferd. Olsen er en aktiv forsker og har publisert en rekke vitenskapelige artikler i ledende internasjonale tidsskrifter. Han jobber også som rådgiver for bedrifter som ønsker å bygge sterke merkevarer.

Robert Sjøborg er en erfaren merkevareleder. Han var direktør for Orkla Merkevareskole i nesten 15 år, og har lært opp flere tusen markedsførere og selgere fra Orklas virksomheter i mer enn 15 land. De siste årene har han jobbet som konsulent i Cobolt Consulting, og bruker merkevareverktøykassen på mange bransjer.

Flere nasjonale og lokale gjesteforelesere vil bidra i undervisningen som vil foregå i Fredrikstad.

FORTLØPENDE OPPTAK – BEGRENSET ANTALL PLASSER. Les hele brosjyren om Merkevareskolen

Velkommen!

Merkevareskolen er et tilbud gjennom omdømmeprogrammet Vekst i Fredrikstad. Fredrikstad er i en nasjonal konkurranse som næringsdestinasjon. Vi må derfor stå samlet om en strategisk posisjonering av Fredrikstad og vise fram kommunen som et attraktivt sted å drive næring.
Vekst i Fredrikstad er et likestilt partssamarbeid mellom Fredrikstad kommune og Fredrikstad Næringsforening, som representant for næringslivet. Mer om omdømmeprogrammet Vekst i Fredrikstad

Dato/tid
03. april, 2017
Kl: 9.00 - 16.00

Pris: 18 000,- (=6 heldagssamlinger à 3 000,-) Avmelding etter 4 uker før oppstart medfører faktura for deltakelse. Kursene vil bli holdt i Fredrikstad.
Sted: , ,


Påmelding

Bestillinger er stengt for dette arrangementet.

Lukk