
Samferdselsseminar om transportsystemet i Fredrikstad og Nedre Glomma
Distriktets transportbehov er mer enn hva bypakken svarer på. VI må være pådrivere for bedre tilgang til E6, helhetlige løsninger for Borg Havn, bedre og fremtidsrettede løsninger for persontransport slik at våre innbyggere kan velge alternativ til personbil med mer. Men hvordan skal vi jobbe?
Det kan handle om:
– å få oppslutning om oppstart av KVU, argumentere iht. vegnormal og tilsvarende veiledere når nye behov oppstår
– å få på plass bedre ordninger for KS2-behandlinger i Stortinget for alle norske bypakker
– å få satt en plan for kollektive knutepunkter og fylkets kollektivsatsing
– å prioritere og igangsette prøveprosjekter som handler om fremtidens transport, som f.eks. førerløse minibusser, elektriske ferger mv.
På agendaen:
Del 1 – STATUS
– Innledning. Ved Georg Bjørnson, infrastrukturgruppen i Fredrikstad Næringsforening
– Samferdselsutfordringene i Nedre Glomma er mange. Hvilke tiltak har vi en plan for og hvilke tiltak faller utenfor bypakken og må løses på annen måte? Ved Jon-Ivar Nygård, ordfører i Fredrikstad og medlem i styringsgruppen for Bypakke Nedre Glomma
– Fagetatenes rammer og prinsipper for faglig vurdering. Ved Turid Stubø Johnsen, Statens vegvesen
– Borg Havn, status på drift, investeringer og farled. Ved Tore Lundestad, Borg Havn
Pause
Del 2 – GODS OG BEDRIFTERS BEHOV
– Tilgangen til E6 må bedres, og en langsiktig strategi for gods til og fra Borg Havn trengs. E6 tettes igjen med lokaltrafikk når virksomheter flytter til E6. Ved Kjell Arne Græsdal, Fredrikstad Næringsforening
– Jernbanen for godstransport inn og ut av Norge, og fra og til Østfold. Ved Michael Andersen Brendås, Jernbanedirektoratet
– Moss Havn eller Borg Havn? Hvorfor bør vi konsentrere oss om en havn i Østfold? Men hva kreves da? Ved Finn Erik Blakstad, varaordfører i Rygge kommune og stortingskandidat for Venstre
Lunsj
Del 3 – FREMTIDEN – MINDRE BILKJØRING, HVA ER ALTERNATIVENE?
– Førerløse busser – hvor langt frem er dette? Erstatning for minibussene i Fredrikstad – et godt sted å begynne? Ved Olav Madland, Acando AS
– Elektriske byferger – Elektriske hurtigbåter. Hva skjer rundt oss? Ved Arne Osmundsvaag
– Kollektivutredningen – nye tilbud før bompengeoppstarten. Ved Jostein Haug, Østfold fylkeskommune
– Fredrikstad er helt elektrisk? En visjonsoppsummering. Ved Kjell Arne Græsdal, Fredrikstad Næringsforening
Målgruppe: Fylkes- og lokalpolitikere og offentlig ansatte med ansvar for planlegging, ev. også behandling av fremtidige reguleringsplaner.
Medlemsbedrifter i Fredrikstad Næringsforening med interesse for samferdsel i Fredrikstad-regionen.
Velkommen!
Dato/tid
27. mars, 2017
Kl: 9.00 - 14.00
Pris: Gratis
Sted: Handelsstanden, Nygaards gata 5, Fredrikstad
Arrangør: Infrastrukturgruppen i Fredrikstad Næringsforening
Påmelding
Bestillinger er stengt for dette arrangementet.