Strategisk plan
I Fredrikstad Næringsforenings strategiske plan legger vi ambisjonsnivået for hva vi vil med næringsutvikling i Fredrikstad og Nedre Glomma. Strategiene er utarbeidet med innspill fra partnerbedriftene i næringsforeningen, samtidig som de skal samsvare med Fredrikstad kommunes næringsplan. Ved å stå sammen om hva vi ønsker å oppnå er det større mulighet for at vi lykkes. Strategiene følges opp med konkrete tiltak i administrasjonens handlingsplan.
Fredrikstad Næringsforenings rolle
Fredrikstad Næringsforening er næringslivets representant og pådriver i saker som påvirker næringslivets utviklingsmuligheter i regionen.
Mål
Fredrikstad skal etableres som en av de tre mest attraktive bykommunene i Viken.
Men hva gjør en region attraktiv? Telemarksforskings attraktivitetspyramide gir svar på drivere som gir attraktivitet, og vi har lagt den til grunn når vi har valgt ut fire prioriterte arbeidsområder for de neste årene:
1. Arbeidsplassutvikling
Den negative relative utviklingen skal brytes
2. Transportsystem
Transportsystemet på vei skal styrkes vesentlig
3. Urbanitet
Byområdets konkurransekraft skal styrkes for å kunne konkurrere på nye krav til attraktive byer
4. Omdømme
Vi skal styrke Fredrikstads omdømme og posisjon som sted å drive næring
Les Strategisk plan FNF 2018-2022
Se videoen hvor forsker Knut Vareide i Telemarkforsking forteller om attraktivitet