FREDRIKSTAD NÆRINGSFORENING

Styrets oppsummering av 2023

Fredrikstad næringsforening

Overordnet mål

Fredrikstad skal etableres som en av de tre mest attraktive bykommunene i Viken.

Næringsattraktivitet og bostedsattraktivitet

De tre viktigste indikatorene for økt attraktivitet er:

  • Arbeidsplassutvikling – jo mer vekst i antall arbeidsplasser, jo flere flytter til regionen.
  • Arbeidsintegrasjon – hvor lett det er å dagpendle til arbeidsreiser utenfor egen kommune
  • Boligbygging – godt boligtilbud gir tilflytting og dermed økt skatteinngang.

Tall fra Telemarksforsking sin næringsattraktivitet for 2023 er ikke publisert per 31.12.2023. Næringsattraktiviteten var tilnærmet nøytral i 2022, mens bostedsattraktiviteten har forverret seg og Fredrikstad kom dårligst ut blant byene vi sammenligner oss med. Årsaken er få ferdigstilte boliger i 2022.

Arbeidsplassutvikling

Arbeidsplassutvikling gjennomsyrer foreningens arbeid. Vekst i Fredrikstad- og Ambisiøse bedrifter-programmene er grunnleggende etablert og gjennomført for å styrke arbeidsplassutviklingen. Det samme gjelder satsingen på urbanitet.

Telemarksforsking har registrert 133 flere arbeidsplasser i Fredrikstad i 2023 enn i 2022. Disse er kommet i offentlig sektor. Når vi ser på den kvartalsvise sysselsettingsstatistikken følger Fredrikstad den norske utviklingen, noe som er bedre enn tidligere. 

Ambisiøse bedrifterprogrammet 2019-2024

«Ambisiøse bedrifter» er et program for å skape vekst blant regionens bedrifter, finansiert av Viken, Fredrikstad kommune, FNF og deltakerbedriftene, og gjennomført i regi av Fredrikstad Næringsforening. 

  • Deltakerbedriftene har vokst med 29 % i antall arbeidsplasser fra 2019 til nå. Tilsvarende økning i privat sektor i Søndre Østfold var på 4 % og i Fredrikstad 11 %.
  • Deltakerbedriftene har i samme periode hatt en omsetningsøkning på 46 %. Tilsvarende økning for privat sektor i Østfold var 24 %.

Urbanitet

Styrking av byområdets konkurransekraft

FNF har stort fokus på å skape gode samarbeidsrelasjoner, og forutsigbare rammebetingelser for næringsdrivende i Fredrikstad sentrum for å styrke byens konkurransekraft. Sentrumsleder valgte å fratre stillingen sin etter et år. Vi valgte å bruke høsten på å styrke finansieringsevnen og spre den på flere sentrumsaktører. Også i 2023 ble det brukt betydelig tid for å beholde parkeringssystemet i Fredrikstad sentrum. Det politiske flertallet har uttalt at parkeringspolitikken ikke skal være en inntektspost for å finansiere andre tiltak, men skal regulere tilgjengeligheten til byen.  

Torvbyen måtte stenge ned den ene delen av kjøpesenteret, men det har kun i begrenset grad slått negativt ut. Tellerne i sentrum viser nedgang på 5 % unike besøkende. Totalomsetningen har gått ned, men korrigert for Torvbyen ser vi at driverne har hatt økt omsetning, med unntak av restaurantene.

Nettverk og samarbeid

Gjennom 2023 har vi fortsatt med å engasjere driverne gjennom aktiviteter og månedlige sentrumsgruppemøter for å tilrettelegge for økt samarbeid og styrke konkurransekraften til sentrumsaktørene. Det ble utarbeidet en ny finansieringsmodell for markedsføring av byen.

Disse har vært med i Gårdeiersamarbeidet i tillegg til Fredrikstad kommune:

  • Fredriksborg Eiendom
  • Ryen Eiendom
  • Cityplan
  • Bøckmann Eiendom
  • Citycon (Torvbyen)
  • Sørlie Næringseiendom
  • Trosvikstranda utvikling
  • Værste
  • Kynningsrud Eiendom (Nygaardsgata 47, 49, 51)
Fredrikstad sentrum gavekort
Det ble solgt gavekort for totalt kr 2 047 902,- i 2023. Det er solgt 1700 gavekort i 2023 mot 1278 i 2022, en økning på 33 %.

Infrastruktur

Administrasjonen har jobbet med jernbane, bypakke 2, forberedelser til byvekstforhandlinger og med energisektoren. I desember proklamerte Statnett at de ville øke kapasiteten mot det regionale nettet tidligere, og Elvia sa de ville bygge ut slik at de tredoblet kapasiteten fra samme tidspunkt. Elvia og Statnett hadde mål om 2028, altså minst 5 år tidligere enn planverket tilsa. 

Omdømme

Vekst i Fredrikstad-programmet: Samarbeid om et godt omdømme og posisjonering er avgjørende for å nå strategiske målsetninger

Vi har i 2023 omdefinert rolle etter at ny strategisk plan 2022-2027 ble vedtatt i 2022.

Programmet eies av Fredrikstad kommune ved formannskapet og næringslivet i Fredrikstad gjennom Fredrikstad Næringsforening

Rolle:

Være et mobiliseringsprogram der det offentlige og næringslivet samarbeider for å styrke Fredrikstad som næringsdestinasjon, slik at vi lykkes med positiv samfunnsutvikling i kommunen vi bor og jobber i.

Les mer

3 målområder: Posisjonering – næringslivet – kommunen & samfunnet

Eksempler på innsats i programmet:

  • Innovasjonsdistrikt / nasjonalt kompetansesenter
    Vi har fortsatt å bygge kunnskap og mobiliserer for potensiell etablering av nasjonalt kompetansesenter og / eller innovasjonsdistrikt basert på tilsvarende satsinger i konkurrerende byer. Dette skal gi positive effekter på næringsliv og arbeidsplasser, forskning og kunnskapsutvikling, by og stedsutvikling, og identitet og posisjonering.
  • Kompetanseheving – en driver for økonomisk vekst
    Vekst i Fredrikstad-programmet skal fortsette å utvikle og tilby kurs og etterutdanning for å styrke bedriftenes konkurransekraft. Å lære hele livet er en av driverne for økonomisk vekst, og det er stort behov for nye ferdigheter. World Economic Forum har anbefalt å øke innsats på kunnskapsbygging – fra 30 minutter til 5 timer i uken.
    I 2023 inngikk vi samarbeid med Høgskolen i Østfold og IFE om kompetanseheving for bedrifter i cybersikkerhet, og fikk etter søknad midler til dette fra Viken fylkeskommune. Norske virksomheter må forberede seg bedre og ha høyere beredskap, i henhold til Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
  • I 2023 er det gitt støtte spesielt til tech-nettverket i Fredrikstad og markedsførere / merkevarebyggere – eksempler på fremvoksende miljøer som har nytte av å dele kunnskap, og som vi kan bidra til å synliggjøre og styrke.
  • Historiefortellingene – vi varmer opp næringsdestinasjon Fredrikstad
  • Vi har 6,6 mill. visninger av artiklene våre i 2023 – nesten en dobling fra tidligere år
  • 635 148 unike mennesker er nådd via Facebook, og i snitt 40 000 per artikkel på LinkedIn
  • Demografi:
    – Facebook: Vi når best ut i Oslo, Rogaland, Hordaland, Østfold og Akershus
    – LinkedIn: Vi når spesielt bra ut i Oslo og omegn, og også godt i Bergen og Trondheim

Vi fortsetter dermed å varme opp næringsdestinasjon Fredrikstad for potensielle næringsaktører, samarbeidspartnere, finansiører og innflyttere. Lokale tilbakemeldinger:

– Det er mye lettere å selge inn Fredrikstad nå enn tidligere. Gårdeier

– Før brukte vi 1 time på å fortelle hva Fredrikstad står for, dét trenger vi ikke lenger. Headhunter / rekrutteringsbransjen

– Artikkelen ga oss garantert kunder og oppdrag. Bedrift som vi laget artikkel om

Les artiklene om kompetanse, innovasjon og nettverk på https://vekstifredrikstad.no

Partnermøte 2023

Vertskap: partner Borg Havn

Agenda:

  • Velkommen og innledning. Ved leder av styringsgruppen Trond Delbekk
  • Vekst i Fredrikstad – innsatsområder. Ved prosjektleder Hege Bongard
  • Partnerpresentasjoner:
    Hvilken rolle spiller havnen som driver for næringsutviklingen i Fredrikstad? Ved dagens vert i Hamburgerskuret, havnedirektør Tore Lundestad, Borg Havn
    Retail nå og fremover og videre strategier for Europris, en av de største verdiskaperne i Fredrikstad. Ved Espen Eldal, adm. dir. i Europris
  • Med over 100 millioner til satsing på samfunnsutvikling – eksempelet Kongsvinger. Ved Bård Tronvoll, doktorgrad i markedsføring, cand.polit med hovedfag i statsvitenskap og en master i anvendt statistikk. Gjennom et stort samarbeidsprosjekt, er professor Bård Tronvoll en av aktørene som har samlet inn over 100 mill. NOK til satsing på kompetanse og samfunnsutvikling i Kongsvinger. Vi hører hva som skal til, og effektene av samarbeidet.
  • Hege Bongard, Espen Eldal, Bård Tronvoll

    Hege Bongard, Espen Eldal og Bård Tronvoll.

Fornyet styringsgruppe fra 2023 der både posisjonen og opposisjonen fra politikken deltar, og ny ekstern ressurs

2023 startet med at styringsgruppen definerte rolle i programmet, og nye ressurser kom inn.

Styringsgruppen har hatt to fysiske møter i 2023.

Fra næringslivet:

Trond Delbekk (leder), adm. direktør Værste
Hans Petter Olsen, adm. direktør Denofa
Arild-Bjørn Hansen, adm. direktør Sparebank 1 Østfold Akershus
Steinar Frølandshagen, styreleder i Fredrikstad Næringsforening, er observatør

Fra kommunen:

Arne Sekkelsten, ordfører etter valget 2023 / Truls Velgaard, deltager som leder av opposisjonen frem til valget 2023
Siri Martinsen, ordfører / leder av opposisjonen etter valget 2023
Nina Tangnæs Grønvold, kommunedirektør
Ole-Henrik Holøs-Pettersen, direktør kultur, miljø og byutvikling

Eksterne ressurser:

Walter Qwam, nasjonal / internasjonal næringslivsleder
Lars-Petter Jelsness-Jørgensen, rektor Høgskolen i Østfold

Hege Bongard, PL/leder for samfunnskontakt i Fredrikstad Næringsforening, har forberedt sakene til styringsgruppen.

Nettverk og møteplasser

Medlemmer

Fredrikstad Næringsforening hadde 589 medlemmer per 31.12.2023, av disse er 37 partnere.

Vi fikk brutto 59 nye medlemmer i 2023.

Se våre medlemmer her

Nye nettverk i 2023

  • CFO-nettverk 
  • HR-nettverk
  • Fredrikstad Tech Community (Vekst i Fredrikstad-programmet)

I samarbeid med partnere er disse nettverkene opprettet / spesielt satset på i 2023. Dette er nettverk for kunnskapsdeling innen fagområder som er viktige for bedriftenes videre konkurransekraft og vekst.

Møteplasser

Vi inviterte til 42 møter/arrangement i 2023. 

https://fredrikstad-nf.no/arkiv/

Organisasjon

Fredrikstad Handelsstands Forenings legat for kompetanseheving

  • Kristian Fr. Kristiansen
  • Heidi Bakken Lundberg
  • Hege K G Andersen
  • Roy Conradi Andersen

Fredrikstad Håndverk og Industriforenings Hjelpe- og Finansfond

  • Kristian Fr. Kristiansen
  • Heidi Bakken Lundberg
  • Hege K G Andersen
  • Roy Conradi Andersen

Styret har i perioden bestått av:

  • Steinar Frølandshagen, leder, OBOS Østfold
  • Linda Arvesen, nestleder, PriceWaterhouseCoopers AS
  • Bernt Sørlie, styremedlem, Sørlie Næringseiendom AS
  • Lillian Ovell, styremedlem, Cowi AS
  • Stian Sollie, styremedlem, Lasse Holst AS
  • Cristell Solberg, styremedlem, Frevar KF
  • Jon Boye Borgersen, styremedlem, Europris
  • Ketil Gunde Andersen, varamedlem, Veidekke Entreprenør
  • Stine Ferguson, varamedlem, Solid Gruppen

Årets bedrift 2022 ble kåret i mars 2023

I juryen:

  • Jan Ivar Ruud
  • Jostein Lunde
  • Petter Christian Saugstad / Heidi Bakken Lundberg
  • Hege Bongard
De 3 nominerte: Brødrene Ødegård Maskindrift, Brynild og Cowi/Multiconsult.
Cowi og Multiconsult gikk av med seieren.

Administrasjonen:

  • Kjell Arne Græsdal, daglig leder i 100 % stilling
  • Hege Bongard, leder for samfunnskontakt i 100 % stilling
  • Malin Carita Lind, sentrumsleder i 100 % stilling (sluttet i september)
  • Robert Sjøborg, forretningsrådgiver i 100 % stilling
  • Marianne Møgster, 40 % administrativ stilling innlånt fra Fredrikstad kommune

Næringslivets hus (husstyret)

  • Bernt Sørlie, leder
  • Stian Sollie
  • Kjell Arne Græsdal
  • Per Bye

Fredrik Halvorsens legat

  • Kristian Fr. Kristiansen
  • Heidi Bakken Lundberg
  • Hege K G Andersen
  • Roy Conradi Andersen
Litteraturprisen gikk til Svein Skahjem og ble delt ut på Litteraturfestivalen Ord i Grenseland.
Publisitetsprisen gikk til Idyllfestivalen og ble delt ut på Fredrikstadkonferansen.

PLATTFORMER

Kommunikasjon med medlemmer og omgivelser

Kommunikasjon skal styrke FNFs saker og posisjon, og følger en overordnet kommunikasjonsplan.

FNF jobber gjennom 15 definerte og eide kanaler:

  1. Morgentreff
  2. Politikermøter
  3. Fellesmøter (Årets bedrift, Fredrikstadkonferansen, julebord osv.)
  4. Nettverksmøter
  5. Styringsgruppemøter (arbeidsmøter med tillitsvalgte i de ulike nettverkene)
  6. Ekspertgruppemøter
  7. Bedriftsbesøk
  8. Nettsted
  9. Nyhetsbrev
  10. Facebook Fredrikstad Næringsforening
  11. Facebook Fredrikstad sentrum
  12. Instagram Fredrikstad Næringsforening
  13. Instagram Fredrikstad sentrum
  14. E-post

FNFs administrasjon og tillitsvalgte er dessuten representert på flere arenaer utenom egne møteplasser som foredragsholdere og/eller deltakere.

Media

I 2023 talte vi 127 medieomtaler av Fredrikstad Næringsforening. I tillegg kommer omtaler og synlighet i radio/TV/sosiale medier/andre (samarbeidspartnere osv.).

Representasjon i ulike organer og nettverk 

Administrasjonen var i 2023 representert i:

  • MAKS samarbeid med to representanter
  • Alkoholpolitisk utvalg
  • Fredrikstad politiråd
  • Partnerskap for næringsutvikling (Viken fylkeskommune)
  • Kompetanseforum Østfold
  • Aktive Fredrikstad
  • Prosjekt: Karbonfangst- og lagring – verdiskapingspotensialet
  • Styremedlem i Næringshagen Østfold – ett av to SIVA-selskaper i Østfold
  • Styremedlem i Stiftelsen Fredriksstad Blad
  • Observatør i Visit Fredrikstad & Hvaler
  • Styreleder i Norsk Sentrumsutvikling

Aktivitet i øvrige organer i næringsforeningen

Drift av Nygaardsgt 5 – Næringslivets hus

Se egen beretning og eget årsregnskap.

Aktivitet i legatene

Se egen beretning.

Lukk