Fredrikstadkonferansen 2016

Fredrikstadkonferansen 2016

Vekst er stikkord for årets konferanse. For vekst er essensielt både for den enkelte bedrift og samfunnet, og det er de etablerte bedriftene som har best forutsetning for å skape arbeidsplasser:

…gjennom intraprenørskap

Innovasjon i mer modne selskaper er mest effektivt når vi trenger å skape nye jobber raskt, viser en undersøkelse utført av SSB på oppdrag for Innovasjon Norge.

…en sterk merkevare

Sterke merkevarer står i gjennomsnitt for en tredjedel av bedrifters aksjeverdi.

…eller samarbeid

Vi tror, at bare gjennom samarbeid kan vi nå dit vi vil.

Du møter:

  • Intraprenørskap lønner seg! Ved Arild Spandow, CEO Amesto
    «Det er bare ett forsvar mot markedsforstyrrere, og det er å forsøke å “forstyrre” seg selv. Hvis ikke kan det koste deg dyrt», skrev Arild Spandow i Amesto i bladet Kapital. I stedet for å bruke tid, penger og krefter på lobbyvirksomhet for å regulere bort nyskaping, må man heller stille seg selv spørsmålet: Hva tilbyr markedsforstyrreren som min virksomhet ikke gjør? I en verden der vi virkelig har behov for nyskapning og effektivisering av de ressursene vi har vil det være kontraproduktivt å forsøke å stoppe utviklingen med regulering. I Amesto har de løst innovasjonsutfordringen ved å satse på intraprenører (folk som jobber med entreprenørskap i eksisterende bedrifter). Gründerne får hjelp til å videreutvikle idéen, produktet, eller tjenesten sin, og nyter godt av Amestos faciliteter og støtteapparat. Intraprenørene deres står i dag for nesten en tredjedel av Amestos omsetning.
  • Innovasjon i system. Ved Ingunn Olsen, innovasjonssjef i Sykehuset Østfold
    «Vi skal bli best i Europa på tjenesteinnovasjon». Utsagnet kommer fra Sykehuset Østfold. Hør hvordan sykehuset satte innovasjon på agendaen gjennom fokus på å identifisere innovasjonsbehov og potensial, knytte nettverk, bruk av ny teknologi og bruk av eksisterende teknologi gjennom nye anvendelsesmetoder. Internt i virksomheten handler dette også om organisering, involvering av medarbeidere og samarbeid.
  • Vekst – tar vi ut potensialet? Perspektiver fra Bård Eker
  • Adams matkasse – fra idé til merkevare med millionomsetning. Ved gründerne bak, Harald Aalvik og Lasse Smedsvig
    Adams matkasse har oppnådd en imponerende merkevarekjennskap på rekordfart. Siden den spede oppstarten i 2013, kunne de avslutte 2015 med en omsetning på 303 millioner kroner. De har vunnet tester i VG, og får omtale av populære personligheter som Komikerfrue, Treningsfrue, Tone Damli, Caroline Berg Eriksen. Smedsvig kan i tillegg vise til utmerkelsen «Årets merkevarebygger» blant «Årets unge ledertalenter» kåret av E24 for 2015. Så, hvordan jobber de med merkevarebygging?
  • På lag med kundene. Ved Bjørn Lie, adm. direktør AS OM BE Plast
    Tenk deg at du går i samarbeid med kundene dine om å utvikle produkter, med Sintef og Forskingsrådet på laget. Tenk deg at du kan bidra med din ekspertise slik at kundene treffer de riktige valgene med én gang. Tenk deg at du kan konkurrere på ekspertise i stedet for pris. AS OM BE Plast har gjort nettopp dette. Og tenke seg til, dette samarbeidsprosjektet har ført til at kommersielle produkter er satt i serieproduksjon i tillegg til internasjonal interesse.
    I AddForm-prosjektet samarbeider AS OM BE Plast med SINTEF Materialer og kjemi, SINTEF Raufoss Manufacturing, NTNU Campus Gjøvik, Forskningsrådet, Stokke, Rottefella, Sleipner Motor, Ulefos Esco, Barco, Scandinavian Business Seating, Mascot, Eker Design, ProNor, Nordic 3D og Laerdal Medical.
  • Merkevarenes gylne tid er nå! Ved Lars Erling Olsen, professor ved Høyskolen i Kristiania
    Sterke merkevarer bidrar til økt lønnsomhet, mer fornøyde og lojale kunder og er en døråpner for attraktive vekststrategier. Olsen gir deg innblikk i merkevarenes verden, de viktigste teoriene bak hvorfor merkevarebygging er lønnsomt og forklarer med aktuelle eksempler hvorfor merkevarebygging fortsatt er en høyst relevant og bærekraftig forretningsstrategi.
    Lars Erling Olsen er en av Norges ledende eksperter på merkevareledelse, markedskommunikasjon og forbrukeratferd. Han er medforfatter av bestselgeren «Merkevareledelse» og aktuell med en ny fagbok i markedskommunikasjon høsten 2016. Olsen er en aktiv forsker og har publisert en rekke vitenskapelige artikler i ledende internasjonale tidsskrifter. Olsen har mange års erfaring fra praktisk markedsføring – både som ansatt i dagligvareindustrien, men også som konsulent for en rekke norske og internasjonale merkevarer.
  • Et merkenavn i Fredrikstad. Ved adm. direktør Marius Ferstad, Aspire Brands
    Fredrikstadbedriften Aspire Brands har vokst seg stor ved å distribuere merkevarer over hele Europa. Bedriften guider merkevareeiere til å finne de beste markedsstrategiene, både før og etter du ser produktene i butikk. Sammen definerer de potensialet, og jobber målrettet for å realisere produktene i flere markeder. Men, Ferstad er også ansvarlig for strategisk utvikling av selskapet Aspire Brands, og nå har han rettet oppmerksomheten mot styrking av bedriften som merkevare.
  • «Kunststykket» Unger. Ved Jan Ivar Ruud, adm. direktør
    Eier Olav Thon har omtalt driften av Unger Fabrikker AS som et kunststykke. Internt i bedriften heter det gjerne samarbeid. Jan Ivar Ruud har satt organisasjonsutvikling på agendaen, og dette arbeidet har ført til at eksportbedriften fra Fredrikstad leverer imponerende resultater. Ansatte mener samarbeidet gjør de omstillingsdyktige, og at dette er et konkurransefortrinn som skaffer bedriften mange kontrakter. Hør hvordan Unger forbedrer resultatene sine, hver og en – sammen.
  • Tollboden – house of law and business. Ved Lasse Kopperud, eier og gründer av Tollboden
    Tollboden er langt fra huset med det rare i, snarere tvert imot. Fra den spede begynnelse da advokat Kopperud åpnet sin virksomhet i det staselige bygget i 2012, har han bygget det opp til å inneholde en miks av konsulenter og rådgivere som opererer innenfor juridiske og forretningsmessige tjenester. Han er bevisst på hvilke forretningsområder som passer inn innenfor husets tykke vegger. «Tollboden – house of law and business» klinger så godt at det kunne vært en serie på Netflix, men dette er en historie fra virkeligheten om felles vekst.
  • Motivert for samarbeid? Ved Pellegrino Riccardi
    Riccardi holder foredrag verden over. Skjæringspunktet mellom kunnskap og underholdning blir hårfin ved hans særegne norsk-britisk-italienske formidlingsevne.
    Med humor beskriver han vår væremåte i arbeidslivet, og bidrar med innsikt i hvordan den typiske nordmann kommuniserer og samarbeider. Han rister løs gamle fordommer; jantelov og begrensede tankemønstre og åpner idéhorisonten på vidt gap. Med skråblikk fra utsiden åpner han opp for klarsyn på innsiden og med det, nye muligheter for endring.

Ordfører Jon-Ivar Nygård åpner konferansen.

Nytt i år er at publisitetsprisen deles ut på Fredrikstadkonferansen!

Lunsj midtveis i programmet og tapas ved konferansens slutt er også inkludert. Registrering fra 08.30-09.00, konferansestart kl. 09.00.

Fredrikstadkonferansen er en viktig arena der bedriftsledere møter sentrale politikere og byråkrater. Konferansen har blitt arrangert årlig siden år 2000.

Velkommen!

Dato/tid
09. november, 2016
Kl: 8.30 - 16.00

Pris: 2 200,- for medlemmer av Fredrikstad Næringsforening og 2 800,- for ikke-medlemmer. Avmelding etter 04.11 medfører fakturering av deltakeravgift.
Sted: Litteraturhuset Fredrikstad, Storgaten 11, Fredrikstad

Arrangør: Fredrikstad Næringsforening


Påmelding

Bestillinger er stengt for dette arrangementet.

Lukk