StudioGeist AS

StudioGeist AS

StudioGeist AS

Designbyrået StudioGeist har nettopp ferdigstilt et stort oppdrag for Difi. Med gjeve priser som Red Dot Award, European Design Award, Award for Design Excellence, Eulda (Finest European logo), Gullblyanten og Aftenposten Best prospect i bagasjen er det ikke rart bedrifter fra Oslo ser til Fredrikstad når de skal ha en partner på visuell kommunikasjon.

Navn/tittel: Linda Skarpås — partner og designer

Firmanavn + antall ansatte: StudioGeist AS — 6 ansatte

Etablert: 2017

Bedriftens hovedoppgaver
Visuell kommunikasjon. Vi gjør alt innen identiteter, konseptutvikling, navneutvikling, pakningsdesign, redaksjonell design, digitale leveranser og mer tradisjonelle kommuniksjonsoppdrag.

Hva er det beste og verste med å drive bedrift?
Det beste er å skape nye arbeidsplasser og gi rom for å serve kunder og samarbeidspartnere på den måten vi selv mener er riktig.

Hva opptar dere mest akkurat nå?
Vi har mange spennende henvendelser og prosjekter på blokka. Vi har det siste året jobbet med en rekke identiteter for bedrifter og organisasjoner.
Denne uken har vi fullført et kjempeoppdrag for Difi — Direktoratet for forvaltning og ikt, hvor vi har levert et nytt visuelt identitetsprogram og snudd opp ned på alt i organisasjonen.
Difi skal lede den digitale omstillingsprosessen i det offentlige Norge – en enorm utfordring. Tord har derfor vært utleid og jobbet på innsiden av Difi med blant annet gjennomføring av en rekke intervjuer for å kartlegge behovene.

Vi har levert maler for 30 webportaler, presentasjonsmaler, markedsmateriell, innholdsbibliotek, interiør og en rekke animasjoner og filmer. Så nå blir det spennende å se alt dette i bruk i tiden fremover.
Dette har vært et veldig fint prosjekt og ekstra hyggelig er det at vi har samarbeidet med lokale FMV og Netron på foto og animasjon.

Hvilken historie fra bedriften liker du best å fortelle?
I tillegg til å jobbe med typiske digitale verktøy, har vi jo også Norges beste letterpress — Presserommet.
Nå som kommunikasjon foregår mer og mer på digitale flater, så ser vi at effekten av fysisk håndverk blir ekstra kraftfullt. En ofte undervurdert kommunikasjonsform er å kommunisere gjennom sanselig berøring: — Gleden av å kjenne på røffe og eksklusive papiroverflater skal man ikke kimse av.

Enten det er et praktvisittkort, eksklusive pakninger, kunsttrykk eller invitasjoner, sitter man igjen med en utvidet bruksopplevelse og etablerer samtidig en forståelse av kvalitet som fører til at man faktisk bruker ekstra tid på å sette seg inn innholdet.
Og ved å eksperimentere med en historisk håndverksarv opp mot moderne kommunikasjon, mener vi at det gir oss en unikt tilnærming til å løse strategiske utfordringer.

Hvem i næringslivet synes du gjøre et godt stykke arbeid for tiden?
Vi har siden sommeren jobbet tett med en rekke prosjekter for Cityplan og Sander Grundvig.
Dette er en gjeng som gjør utrolig mye spennende for byfornyelsen, både ved å tenke annerledes, utfordre og faktisk gjennomføre de visjonene de har. Dette er verdier vi syntes er viktige og vi er veldig glad for å kunne være med på å utvikle byen videre gjennom vårt fagfelt. Vi er blant annet inne på matgaten som er under etablering på Nygaardsplassen, og vi gleder oss vilt til å ta dette i bruk!

Hva er dere skikkelig gode på?
Vi mener vi er skikkelig gode på vårt fagfelt og dette er jo egentlig vår forretningside. Vi har samlet en prisvinnende gjeng med mange års erfaring og med ekstra stort engasjement for faget.
Vi bruker vår miks av superlokale og nyinnflyttere aktivt for å se prosjekter fra alle sider. I samarbeid med oppdragsgiveren, jobber vi sammen om arbeidsprosess og strategi for både store og små oppdrag. Å jobbe med kunden og ikke for kunden er viktig for StudioGeist.

Og, vi har det utrolig gøy på jobb! Vi trives utrolig godt i å skape rom for samarbeid med kundene våre der vi kan utfordre hverandre under stor takhøyde (vi har 12 meter under taket), og med samarbeid bygget på tillit og et felles ønske om å trekke prosjektene så langt som overhode mulig.
Og så kan det jo nevnes at vår målsetting er å bli Østfolds beste samarbeidspartner og leverandører på visuell kommunikasjon, så det å tro på oss selv er viktig, i en solid miks med beina planta godt i bakken.
Og som vi pleier å si — liker folk det de ser, så tar vi gjerne æren. Liker de det derimot ikke så deler vi skyld med alt og alle 🙂

Mer om StudioGeist

Flere medlemsprofiler

Lukk